Bieleta antiruliu

admin February 6, 2013 0
Inapoi in site

Bieleta antiruliu este o piesa care face parte din suspensia masinii. Ea ajuta la reducerea inclinarii in curbe sau pe drumuri cu denivelari. Conecteaza rotile opuse de pe aceeasi punte (stanga/dreapta), facand legatura dintre amortizor si bara stabilizatoare. Bara stabilizatoare, dupa cum ii spune si numele, este o bara din metal (de forme si structuri diferite) prinsa de regula in doua puncte de puntea mașinii sau de șasiu cu ajutorul a doua bucse de cauciuc. Scopul ei este de a conecta la capete cele doua bielete antiruliu (stanga si dreapta) de amortizor. Cu cat este mai dura bara stabilizatoare, cu atat este mai stabila masina, dar  este si mai putin comfortabila la trecerea peste denivelari.

Conexiunea dintre cele doua componente este de tip pivot si in timp se poate forma un joc care duce la un zgomot metalic la roata.

Primul patent de inventie pentru bieleta antiruliu ii apartine lui L. C. Coleman inca din Aprilie 1919.

bielete antiruliu

Cum functioneaza bieleta antiruliu?

O bieleta antiruliu are scopul de a determina amortizoarele sa lucreze egal în viraje. Desi se gaseste in mai multe variante de constructie, functia comuna a bieletelor antiruliu este aceea de a asigura mentinerea planului masinii paralel cu cel al solului (cat mai aproape posibil). Intr-un viraj strans, de exemplu, masina tinde sa se incline spre roata din interior, deci aceste roti sunt mai aproape de caroserie. Bieleta antiruliu forteaza partea din exterior a masinii sa se lase, apropiind si rotile din exteriorul virajului de caroserie. Rezultatul este acela ca masina este mai aproape de sol, deci centrul de greutate este mai jos si sansele de a te rasturna sunt mai mici, masina fiind mai stabila si capabila de a aborda virajele cu viteza mai mare. Dupa ce ai trecut de viraj, presiunea se reduce si rotile revin la distanta normala fata de caroseria masinii.

Bieleta antiruliu are doua mari functionalitati:

  1. Reduce inclinarea masinii.
  2. Regleaza balansul masinii

Limitari ale bieletei antiruliu

Pe drumuri proaste masina se va balansa; balansul acesta este cu atat mai mare cu cat bieletele au un diametru mai mare sau o duritate mai mare. O tinuta de drum excesiv de  dura, obtinuta adesea prin configurarea prea agresiva a bieletelor antiruliu, cauzeaza ridicarea rotilor interioare in viraje foarte stranse.Acest lucru poate fi insa folosit si ca un avantaj: la multe dintre masinile cu tractiune pe fata roata din interior de pe spate se ridica in viraje bruste pentru a limita subvirarea.

Cand trebuie schimbata bieleta antiruliu

Semnele de uzura ale bieletelor antiruliu nu sunt foarte vizibile si nici evidente. Poti cel mult auzi o troncaneala. Doar un mecanic iti poate spune daca e cazul sa le inlocuiesti. Ele trebuie schimbate pentru ca pot afecta serios comportamentul masinii in situatii-limita (prin inclinarea excesiva in viraje – in cazuri extreme se ajunge si la rasturnarea masinii).

Concluzii

Verifica la timp starea bieletelor antiruliu. Din pacate, pe drumurile din Romania acestea se uzeaza mai repede. Schimba-le atunci cand este nevoie! Specialistii nostri te pot ajuta sa alegi cele mai bune produse pentru masina ta!

Drumuri netede va dorim tuturor si va asteptam in continuare aici, pe blog pentru mai multe informatii din domeniul auto!


Comments

comments

Inapoi in site

Spune parerea ta »