Cat de vechi – si periculoase – sunt anvelopele tale?

admin April 1, 2013 0
Inapoi in site

De ani intregi, criteriul pentru a determina conditia unei anvelope a fost si este adancimea profilului. Dar compusii din care este facut cauciucul se deterioreaza in timp, indiferent de adancimea profilului. Un cauciuc vechi este periculos.

In unele cazuri vechimea cauciucurilor nu reprezinta o problema. Daca anual conduci 20.000-25.000 km, profilul se va uza inainte de invechirea anvelopei. Dar daca in mod obisnuit conduci cam 10.000 km pe an, sau conduci doar in weekend, invechirea anvelopelor ar putea fi o problema. Acelasi lucru e valabil si pentru cauciucurile de rezerva!

Ce se intampla cu o anvelopa pe masura ce imbatraneste?

Putem compara imbatranirea unei anvelope cu aceea a unui elastic: daca incerci sa intinzi o banda elastica veche, chiar si nefolosita, o sa observi cum se formeaza crapaturi. Cam acelasi lucru se intampla si cu o anvelopa veche. Crapaturile pot aparea atat la suprafata cat si in interior.

Care e durata de viata a unei anvelope?

Producatorii de masini, de anvelope si de cauciuc au opinii diferite pe acest subiect. Producatorii de masini ca Nissan sau Mercedes-Benz sfatuiesc inlocuirea anvelopelor la 6 ani de la data la care au fost produse, indiferent de cat s-a mers cu ele sau de adancimea profilului. Producatorii de anvelope ca Michelin sau Continental afirma ca durata de viata a anvelopelor e de 10 ani, cu conditia sa faci verificarea anuala a anvelopelor dupa 5 ani. Producatorii de cauciuc spun ca e imposibil sa pui o data de expirare pe o anvelopa, intrucat durata ei de viata tine de o multitudine de factori: caldura, conditii de depozitare, modul de folosire.

Caldura – anvelopele imbatranesc mai repedela caldura. De asemenea, expunerea la soare grabeste procesul de imbatranire a anvelopelor.

Depozitarea – se aplica si pentru roata de rezerva si anvelopele pe care nu le folosesti in sezonul in derulare. De obicei roata de rezerva sta in portbagaj, care pe timpul verii se transforma intr-un “cuptor”. Teoretic roata de rezerva nu a vazut asfaltul, dar cu toate astea se uzeaza.

Roata de rezerva sau cele depozitate pe care nu le folosesti se degradeaza mai incet, dar totusi se degradeaza.

Modul de folosire – ne referim aici la modul de exploatare. Cauciucul are presiunea optima? Ai lovit vreo bordura? L-ai vulcanizat vreodata? Anvelopele unei masini care e condusa doar in weekend imbatranesc intr-un mod diferit decat cele ale unei masini conduse zilnic pe drumuri lungi. Toti acesti factori determina ritmul de imbatranire al unei anvelope. Intretinerea adecvata este singura care iti asigura o durata de viata optima a anvelopelor. Verifica periodic presiunea in pneuri!

Nu cumpara anvelope Second Hand!

Anvelopele sunt scumpe, mai ales ca trebuie sa iei in calcul si montarea si echilibrarea. De aceea uneori pretul anvelopelor SH poate parea atractiv. Fii insa extrem de precaut: chiar si o anvelopa de un an poate deveni periculoasa daca nu a fost exploatata cum trebuie! Nu ai de unde sa stii cum a folosit-o fostul proprietar sau cum a depozitat-o.

Ai grija si atunci cand cumperi anvelope noi!

Doar pentru ca o anvelopa e nefolosita, nu inseamna ca e si noua. Poti sa cumperi o anvelopa ca fiind noua, dar ea sa fi fost fabricata cu ani in urma! Pe langa durata de viata mai scurta, se poate sa-i fi expirat garantia data de producator.

Renuntarea – A renunta la o roata de rezerva al carei profil arata bine poate fi un lucru dificil. Cu greu cineva va arunca un cauciuc nefolosit si al carei profil arata bine. Dar daca este vechi, asta ar trebui sa faci!

Din pacate, cauciucurile nu au o data maxima pana la care pot fi comercializate ca noi.

Dintre toate piesele si componentele masinii tale, rotile au cea mai mare pondere asupra comportamentului masinii in ceea ce priveste manevrabilitatea si franarea. Asa ca daca la o revizie constati ca anvelopele tale sunt uzate sau vechi, cel mai bine ar fi sa le schimbi. Viata ta ar putea sa depinda de asta!

Ramai alaturi de Lumea-Auto.ro pentru alte informatii interesante din lumea pieselor si accesoriilor auto! Drumuri bune tuturor!

 


Comments

comments

Inapoi in site

Spune parerea ta »