CONDUSUL PE TIMP DE IARNA-sfaturi practice de condus pe zapada si gheata

admin January 25, 2013 0
Inapoi in site

Am ajuns, iata, la ultima parte a seriei noastre denumite “Condusul pe timp de iarna”. Iti amintesti probabil de episoadele trecute in care ti-am vorbit, pe rand, despre baterie si partea electrica a masinii, despre antigel, despre vizibilitategeamuri, stergatoare, despre vizibilitatelumini,  despre cauciucuri, si despre ce ai de facut inainte de a porni la drum.

auto-derapaj-zapada-500x315

Nu face nanevre bruste, aceasta e cheia condusului in siguranta – distantele de franare sunt de pana la 10 ori mai mari pe zapada si gheata.

  • Poarta incaltari confortabile cand conduci! Acestea trebuie sa fie uscate. Incaltarile pline de zapada aluneca pe pedale;
  • Pleaca de pe loc in viteza a doua, eliberand usor ambreiajul ca sa eviti deraparea;
  • In rampa – incearca sa nu opresti cand urci! Mai bine astepti sa se elibereze drumul, sau lasa o distanta suficienta fata de masina din fata. Pastreaza o viteza constanta, selecteaza treapta de viteza cu atentie – evita sa schimbi vitezele cand urci!
  • In panta – redu viteza inainte de a incepe coborarea, foloseste frana de motor, nu apasa pedala de frana. Pastreaza o distanta cat mai mare fata de masina din fata;
  • Daca e neaparat necesar sa apesi pedala de frana, fa-o usor, nu brusc. Elibereaza frana si debreiaza daca masina incepe sa derapeze.
  • Transmisia automata – in conditii normale de condus cel mai bine e sa selectezi „Drive” si sa lasi cutia de viteze sa isi faca treaba. In conditii de iarna, cu zapada si gheata, cel mai bine este sa selectezi „2”, lucru care limiteaza schimbarea vitezelor. Unele masini au modul „Winter” – blocheaza viteza intai si se reduce astfel riscul de derapaj. Alte masini au modul „Sport” care tine motorul mai turat, schimband vitezele mai rar. Verifica manualul masinii!
  • Daca se intampla sa te blochezi, indreapta rotile si curata apoi cat mai multa zapada de pe ele si din jurul lor. Pune o bucata de covor sau nisip sau alt material andiderapant in fata rotilor cu tractiune. La nevoie poti folosi chiar si crengi de copac! Odata ce te-ai pus din nou in miscare, incearca sa nu te opresti pana nu ajungi pe o suprafata sigura.

Dupa cum am mai spus, cheia conducerii in siguranta pe zapada si gheata este sa reduci viteza si sa nu faci manevre bruste. Nu uita insa sa-ti echipezi si masina cu tot ce-ti trebuie pentru iarna: lopata, material antiderapant, funie de remorcare, lanturi, produse de curatat si nu in ultimul rand anvelope de iarna! Chiar, voi cum v-ati echipat masina pentru iarna?

Conduceti prudent si ramaneti cu Lumea Auto!


Comments

comments

Inapoi in site

Spune parerea ta »